onsdag den 17. september 2014

Tankeskrald: Filmværkstedet

I forbindelse med indlægget om Sneakbar vil jeg egentlig gerne slå et slag for Filmværkstedet og deres leder Prami Larsen. Filmværkstedet støtter både store og små film produktioner. De støtter blandt andet eksperimenterende filmkunst men går også rigtigt meget op i talentudvikling. Det er noget som får mit hjerte til at banke! For en af de ting jeg savnede i gymnasiet var at der var så mange tilbud til ung med et specielt talent inde for matematik, musik, kunst osv. Men der var ikke noget for os mediefags elever som brændte lidt mere for faget end de andre.. Hvilket var ret synd, for der sad virkelig nogle talenter i nogle af klasserne og på en måde tror jeg de blev lidt tabt.. Men her er jeg så glad for jeg har lært filmværkstedet at kende! Ikke at det er relevant for mig nu, men at jeg ved at der er sted for mig når jeg er kommet igennem mit sabbat år.

Til Sneakbar var Prami Larsen som er leder af Filmværkstedet og det danske filminstitut og han holdte en kort tale omkring de film vi skulle til at se. En af de ting han påpegede var at filmværkstedet ikke var nogen konkurrence om hvem der var bedst men det i stedet handlede om den gode historie og for passionen omkring projektet. Dette synes jeg var helt fantastisk, for jeg hader konkurrence.. Så det måske underligt jeg har valgt at satse på den branche jeg har men det har nok også noget at gøre med jeg er en dårlig taber.. Et lille side spor.. Men som sagt synes jeg at det var fantastisk at det i filmværkstedet ikke handler om hvem der er populærest eller hvem der er bedst men at det helt basic handler om den gode historie.


Filmværkstedet støtter ikke kun filmprojekter men også efteruddannelse og kurser, hvilket er endnu mere freaking awesome! For her viser Det danske filminstitut at de tror på talentudvikling og at man ikke behøver at være en af de få der får lov til at gå på filmskole eller som har en lang uddannelse bag sig.. I virkeligheden kan du komme direkte ind fra gaden med en gode idé og så hjælper de dig videre! Hvor fedt er det ikke lige? Selvfølgelig kræver det vilje og man bliver ikke båret igennem det hele men når jeg opdager sådanne nogle koncepter og organisationer bliver jeg altså lidt stolt over at være Dansker! For meget kan man sige om vores samfund, men der er sgu nogle ting der fungere!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar