fredag den 31. oktober 2014

Om at være DOXster på dette års CPH:DOX

Bloggen har været meget stille.. Det har været en busy tid med alt for lidt timer i døgnet til at finde inspiration. Den er dog kommet tilbage nu!


I juni måned sagde jeg nej tak til en praktik plads på Cph-Dox. Cph-dox er en dokumentar filmfestival som afholdes i København. Der er masser af folk om udbuddet i forhold til praktik pladser og selvom at jeg sagde nej fordi jeg ikke følte at jeg havde hjertet med i det jeg skulle lave, har jeg siden fortrudt lidt og tænkt at jeg måske smed en chance væk.

Det er dog helt anderledes nu! For jeg skal alligevel være en del af Festivalen og selvom at jeg ikke decideret kommer til at snakke med en masse film folk og sørge for at festivallen spiller så er jeg alligevel tilfreds! Jeg skal nemlig være DOXster på dette års Cph-Dox filmfestival! En doxster er en form for promoter, men hvor promoter ofte snakker om ting som de i virkeligheden ikke har interesse for en, men sådan er ikke for dem der er doxsters! Da jeg meldte mig til skulle jeg nemlig udfylde et spørgeskema efter sine interesser og derefter har folkene bag Cph-Dox valgt en film på dette års filmfestival der passer til ens interesser.

Filmen jeg skal skrive om og promoverer er Olmo & The Seagull.  Dette er hvad Dox skriver om filmen:
Olivias frie bôheme-liv som kunstner og teaterskuespiller tager en dramatisk drejning, da hun og kæresten Serge opdager, at de skal have et barn. I virkeligheden. Men den følelsesmæssigt intense periode, der følger i kølvandet på nyheden, udspiller sig i en sensitiv blanding af spontanitet og iscenesatte 'reenactments' af en følelsesmæssigt intens episode fra de to skuespilleres eget liv - og som et poetisk og eksistentielt dyk ned i Olivias (sinds)tilstand i løbet af hendes graviditet. For den gode nyhed kommer med et dilemma: deres lille teatertrup af nære venner er blevet inviteret til at optræde i New York, men Olivia - eller Olmo, som hun kærligt kaldes af Serge - er forhindret af sin voksende mave. Lea Glob og Petra Costas fælles film henter både sin spænding og sin sensitivitet i hybridfeltet mellem fiktionen og en skrøbelig, emotionel autencitet, som selv ikke en professionel skuespiller kan holde inde. For hvordan ved man, hvad en skuespiller egentlig selv føler? 'Olmo and the Seagull' er en moderne hybridfilm med klassiske rødder i teaterkunsten og i Virginia Woolf-stykket 'Mrs. Dalloway'.



Olmo & The Seagull kan ses:
- I Cinemateket d. 11/11 kl. 21.45
- I Dagmar Teatret d. 13/11 kl. 14.20
- I Gloria d. 15/11 kl. 21.30 

Jeg glæder mig i hvert fald til at se den! Udover at jeg skal skrive lidt om Olmo & The Seagull så er det højt sandsynligt ikke den eneste film jeg skal se, men hvilke kommer i et andet indlæg! Kender i CPH:DOX og skal deltage? 


Cph:Dox løber af stablen fra d. 6-16 november.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar